Dieselový rušeň
Napísal: Super UserDieselový rušeň je jedným z najobvyklejších trakčných vozidiel na súčasnej železnici,
ktoré je poháňané naftovým motorom. Nahradil skôr používané parné rušne, a to najmä na
menej frekventovaných tratiach, kde neprebehla elektrifikácia. Okrem klasických
dieselových rušňov existujú aj motorové vozne.
Prenos výkonu[upraviť | upraviť zdroj]
Veľkým konštrukčným problémom je prenesenie veľkého výkonu hnacieho motora na kolesá vozidla v širokom rozsahu prevádzkových režimov. Preto sa pri trakčných koľajových vozidlách resp. na lokomotívach používajú rôzne systémy na prenos výkonu.
Elektrický prenos výkonu
Najpoužívanejší je elektrický prenos výkonu. Umožňuje relatívne ľahkú reguláciu chodu,
ktorá je uskutočňovaná vždy v elektrickej časti pohonu. Elektrické motory sa tiež dajú
dobre využívať aj na elektrodynamické brzdenie. V rušni netreba mať ani mechanickú
prevodovku, ani spojku. V takej lokomotíve je spaľovací motor, obvykle ide o naftový
motor, pevne spojený s elektrickým generátorom, ktorý vyrába elektrickú energiu na
pohon vozidla vlastnými trakčnými elektromotormi. Využíva ho napríklad rušeň r. 753 alebo
prototypový motorový vozeň r. 860. Niektoré rušne môžu mať na spoločnom hriadeli umiestnené
dva rôzne elektrické generátory, pričom jeden z nich slúži ako zdroj trakčnej energie
(obvykle jednosmerný generátor) a druhý napr. na elektrické vykurovanie vlaku (obvykle ide o alternátor).
Hydrodynamický prenos výkonu
Hydrodynamický prenos výkonu sa odohráva v hydrodynamickom meniči.
Hydrodynamický menič je vlastne spojenie olejového čerpadla s olejovou turbínou.
Rušne tohoto typu majú obvykle mechanickú prevodovku. Menič nahradzuje mechanickú
spojku, niekedy len pre nižšie rýchlosti. Používa sa v niektorých posunovacích
rušňoch, alebo vo výkonnejších motorových vozňoch.
Mechanický prenos výkonu
Mechanický prenos výkonu je vo svojom princípe veľmi podobný
mechanickým pohonom používaných u väčšiny cestných motorových vozidiel –
sústava obsahuje: bežný naftový motor, mechanickú prevodovku, mechanickú
spojku medzi hnacím a hnaným hriadeľom. Využíva sa v menších posunovacích
rušňoch alebo motorových vozňoch s malým výkonom.
Hybridné riešenia
Občas sa objavujú rôzne hybridné riešenia, ako je napríklad elektromechanický
prenos výkonu použitý v Slovenskej strele, alebo hydromechanický prenos výkonu.